کاربرد منطق فازی در حسـابـداری و تصمیم گیری‌های مالی

نوع فایل : Pdf

حجم فایل : ۳۶۲ KB

نویسنده :  دکتر غلامرضا کردستانی، مصطفی رحیمی

منبع فایل : مجله تحلیلی ، اطلاع رسانی و پژوهشی حسابرس

رمز فایل : www.accfile.com

بنیانگذار منطق فازی پروفسور لطفی‌زاده، استاد دانشگاه کالیفرنیاست. ایشان در زمینه منطق‌فازی تلاش بسیار کرده و پیشرفت کنونی منطق‌فازی در سراسر جهان مدیون کوششهای اوست. وی منطق‌فازی را به عنوان روشی علمی پایه ‌گذاشت. منطق فازی متدولوژیهای مختلفی برای بررسیِ منطقیِ دانش و علومی که همراه با ابهام و عدم قطعیت هستند را پیشنهاد می‌کند (حسینی،۱۳۸۱).
لطفی‌زاده (۱۹۶۵) تئوری مجموعه‌های فازی را به عنوان روشی برای مدل سازی در حالت ابهام و نبود قطعیت مطرح کرده است. مجموعه‌ها را می‌توان به مجموعه‌های معمولی (قطعی) و مجموعه‌های فازی تفکیک کرد و هر مجموعه شامل اجزایی است که عناصر یا اعضای مجموعه نامیده می‌شوند. در مجموعه‌های معمولی (قطعی) یک عضو یا به مجموعه تعلق دارد یا ندارد، یعنی دو حالت بیشتر ندارد (۰ یا ۱). به‌عنوان مثال یک کارمند یا عضو مجموعه کارکنان شرکتی هست یا عضو آن مجموعه نیست، یک سهم می‌تواند عضو پورتفویی باشد یا نباشد. در این صورت مجموعه معمولی دو ارزشی است و تابع عضویت می‌تواند تنها دو مقدار ۰ یا ۱ بگیرد. یعنی یا صفر است (کارمند عضو مجموعه نیست) یا یک است (کارمند عضو مجموعه است). ولی در مجموعه فازی درجات بین ۰ و ۱ و مفهوم عضویت درجه‌بندی شده معرفی شده است. استفاده از منطق دو ارزشی برای بسیاری از مفاهیم به‌ویژه مفاهیم مالی صحیح به‌نظر نمی‌رسد. به‌عنوان مثال نمی‌توان به سادگی افراد را به ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز تفکیک کرد. یعنی واژه ریسک نمی‌تواند یک مفهوم دو ارزشی باشد بلکه درجه‌ای از ریسک را می‌توان تعیین کرد. از این‌رو برای تعیین درجه عضویت از منطق فازی استفاده می‌شود و بین دو حالت صفر و یک درجه عضویت یک عنصر از یک مجموعه تعیین می‌شود. فازی بودن طیفی بین سیاه و سفید یا همان خاکستری بودن است که امکان مدل‌سازی برای وضعیتهای غیرقطعی فراگیر دنیای واقعی را فراهم می‌سازد (Dill et al., 2004).

لینک دانلود : کاربرد منطق فازی در حسـابـداری و تصمیم گیری‌های مالی

یکی ازمنابع لاتین استفاده شده در این مقاله :

File Size: ۳۷۶ KB

Author: Ekrem Tufan

Download:   Clustering of Financial Ratios of the Quoted Companies Through Fuzzy Logic Method

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 3 میانگین : 4.7]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار