سنجش اعتبارشرکتها

.

نوع فایل : Pdf

حجم فایل : ۲۶۵ KB

نویسنده : دکتر شهناز مشایخ، حمیده جهانشاهی انبوهی، آمنه باکری

منبع فایل : مجله تحلیلی ، اطلاع رسانی و پژوهشی حسابرس

رمز فایل : www.accfile.com

دسترسی سریع به منابع مالی و توزیع عادلانه آن در بخشهای مختلف و فعال اقتصادی زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌باشد که مهمترین مشکل در این زمینه نبود شناخت صحیح اهلیت اعتباری متقاضیان این تسهیلات است که آن نیز بیشتر به دلیل دسترسی مناسب نداشتن به اطلاعات اعتباری آنان بوده است. راه‌حل برطرف کردن این خلأ اطلاعاتی نیز طراحی و پیاده‌سازی نظام جامع و یکپارچه سنجش اعتبار و تسهیم اطلاعات اعتباری متقاضیان از طریق تأسیس شرکتهای سنجش اعتبار است.
این‌گونه شرکتها مهمترین منبع اطلاعات اعتباری گذشته و حال دریافت‌کنندگان بالقوه و بالفعل اعتبار بوده که اطلاعات اعتباری مشتریان را از کلیه نهادهای اعتباری جمع‌آوری، تطبیق و تلفیق نموده و به‌طور یکپارچه نگهداری می‌کنند. با ایجاد بانکهای اطلاعاتی یکپارچه، دسترسی به اطلاعات اعتباری متقاضیان دریافت وام از مؤسسات مالی آسانتر شده و از سوی دیگر رتبه‌بندی اعتبار آنان شفافتر و ساده‌تر می‌شود.
ایجاد شرکتهای سنجش اعتبار نیاز نهادهای اعتباری و مالی را به دریافت وثیقه کمرنگتر می‌کند. در واقع اگر خواهنده اعتبار از رفتار اعتباری مناسبی در گذشته برخوردار بوده و در نتیجه از امتیاز اعتباری بالایی برخوردار باشد، بانکها و نهادهای اعطاکننده اعتبار با استناد به این امر، که نوعی وثیقه نامشهود است و بدون دریافت وثیقه‌ای درخور توجه، اعتبار را در اختیارش می‌گذارند.
بنابراین در نظام سنجش اعتبار، اهلیت و شایستگی افراد که ناشی از عملکرد و رفتار آنان در گذشته است، ملاک بهره‌مند شدن، و استفاده آنان از اعتبارات و خدمات مالی است. درحالی که در نظامهای سنتی فقط بر توانمندی و استطاعت مالی خواهندگان تکیه می‌شود.
بر اساس مطالعه بانک جهانی، استقرار نظام سنجش اعتبار به طور متوسط ۳۰ درصد مطالبات معوق نظام بانکی کشورها را کاهش می‌دهد، چون مانع از این می‌شود که اشخاصی بیش از توان و ظرفیت خود از امکانات استفاده کنند و در نتیجه نتوانند به‌موقع تعهدات خود را ایفا کنند.

لینک دانلود : سنجش اعتبارشرکتها

یکی ازمنابع لاتین استفاده شده در این مقاله :

 

File Size: ۳۰۴ KB

Author:  US SEC

Download: Report on the Role and Function of Credit Rating Agencies in the Operation of the Securities Markets

.

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 0 میانگین : 0]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار