جزوه مبانی حسابداری

نوع فایل : Pdf

حجم فایل : ۳۸۷ KB

تهیه و ﺗﺪوﯾﻦ : ﻣﻬﺮداد ﻣﯿﺮزازاده

منبع فایل : اداره آموزش بانک رفاه کارگران

رمز فایل : www.accfile.com

طی سالهای اخیر حسابداری در همه ابعاد آن گسترش چشمگیری پیدا کرده و بسیاری از سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی متناسب با نیاز خود براساس استانداردهای حسابداری اقدام به تهیه یا ترجمه جزوات آموزشی نموده اند.
متأسفانه کمبود جزوات آموزشی حسابداری مختص بانکها جهت تدریس و یا استفاده همکاران بعنوان منبع آموزشی کاملأ محسوس می باشد .
هرچند به همت اداره آموزش “جزوه آموزشی عملیات دایره حسابداری شعب بانک رفاه” تهیه و در اختیار همکاران قرار گرفته لیکن بدلیل صدور بخشنامه های جدید در این حوزه و یا تغییر بخشنامه های موجود (که معمولأ اموری دائمی می باشند )، نیاز به یک “جزوه آموزشی حسابداری بارویکرد بانکی “جهت تدریس در دوره های آموزشی حسابداری در بانکها ضروری به نظر می رسد.
هر چند مباحث مطروحه در دوره های “حسابداری “عمدتاً شامل حسابداری شرکتهای خدماتی و بازرگانی می باشد (زیرا استانداردهای حسابداری چه در شرکتهای خدماتی و بازرگانی و چه در موسسات دولتی و خصوصی و چه در بانکها مشاب ه هم بوده و ماهیت حسابها و نحوه ثبت و تجزیه و تحلیل حسابها از یک استاندارد تبعیت می نمایند )، لیکن بانکها از لحاظ رویه های داخلی و اسناد و سرفصلهای مورد استفاده ویژگیهای خاص خود را
دارند که این خصوصیت موجب تخصصی شدن روش حسابداری در بانکها می گردد .
ابتدا جهت ورود به بحث لازم است سوالی مطرح و سپس پاسخ داده شود تا مسیر آینده بحث بهتر مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد .
سئوال : آیا حسابداری مورد عمل در بانک با حسابداری مورد عمل شرکتها (خدماتی ، بازرگانی و تولیدی) تفاوت دارد ؟
پاسخ : خیر
یعنی اینکه معادله اصلی حسابداری که عبارتست از : دارائیها = بدهیها + سرمایه در کلیه موسسات و شرکتهای دولتی و خصوصی و بانکها دقیقأ مشابه هم می باشند.
این پاسخ کوتاه می تواند به خوبی نمایانگر چارچوبهای کلی در حسابداری بانک باشد . حال سوال اینجاست که حسابداری بانک مشابه کدامیک از حسابداری شرکتهای خدماتی ،بازرگانی و تولیدی و… می باشد ؟
پاسخ : بانکها بعنوان یک موسسه “خدماتی / بازرگانی” فعالیت می نمایند و در ازای خدماتی که ارائه می نمایند کارمزد و درآمد و به ازاء تسهیلاتی که پرداخت می نمایند سود و درآمد کسب می نمایند .
( هرچند به کار بردن واژه مؤسسه بازرگانی بدلیل قانون بانکداری اسلامی و علی الحساب بودن سود پرداختی به سپرده گذاران و همچنین مشخص نبودن سود دریافتی در عقود مشارکتی محل اشکال است) .
نکته قابل توجه اینکه داراییها و بدهی های مؤسسات خدماتی و بانک می تواند دقیقأ مثل هم نباشد کما اینکه این امر می تواند در مورد شرکتهای خدماتی ، بازرگانی و تولیدی نیز صادق باشد .( در ادامه بیشتر بحث خواهد شد.)
بنابراین قبل از ورود به بحث حسابداری بانکی لازم است که همکاران با کلیات ، تعاریف ، اصول و مفروضات حسابداری ، انواع حسابها و ماهیت آنها و حسابهای موقت و دائمی و انتظامی در شرکتهای خدماتی و بازرگانی آشنا شوند .
زیرا :
۱) این مباحث مقدمه ای است جهت ورود به بحث حسابداری بانکی .
۲) آشنایی با حسابداری شرکتهای خدماتی و بازرگانی ودر نتیجه آشنایی با صورته ای
مالی شرکتها می تواند در تصمیم گیری همکاران بانکی جهت اعطای تسهیلات
بانکی به اینگونه شرکتها و مؤسسات مفید باشد .

لینک دانلود : جزوه مبانی حسابداری

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 20 میانگین : 3.7]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 نظرات
newest
oldest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
ارشيا

سلام
لطفآ اگر نمونه سوالات تستی بانکداری داخلی۱ و بانکداری بین المللی۱ دارید برام ایمیل بفرایید خیلی ممنونم

معین

لینک دانلود خراب است لطفا ملاحظه شود

درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار