مالیات بر ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده چیست ، ارسال مالیات بر ارزش افزوده جز مهمترین دغدغه های حسابداران تازه کار می باشد در این نوشته قصد داریم بصورت خیلی ساده توضیح دهیم فرآیند ارسال اظهارنامه ارزش افزوده از کجا شروع و به کجا ختم میشود پس لازم است در ادامه این نوشته با ما همراه باشید مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت دوره‌های ۳ ماهه یا فصلی محاسبه و پرداخت می‌شود. به‌طور مثال یک فروشنده باید هر ۳ ماه یک بار مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از خریداران خود دریافت کرده است را با سازمان امور مالیاتی تسویه کند. مهلت تسویه‌حساب مالیات بر ارزش افزوده تا ۱۵ روز پس از دوره است؛ یعنی به‌طور مثال مالیات فصل بهار باید تا ۱۵ تیرماه همان سال تسویه شود. بدیهی است که در صورت عدم تسویه‌حساب تا مهلت مقرر، برای افراد خاطی مطابق قانون جرائمی در نظر گرفته می‌شود.

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

مالیات ارزش افزوده، شیوه ای از پرداخت مالیات است که هزینه مالیات را از دوش تولیدکننده برداشته و بر روی زنجیره کامل تولید، توزیع و مصرف تقسیم می‌کند. این روش که هم‌اکنون در بیش از ۱۶۰ کشور جهان در حال اجرا است، در حقیقت نوعی مالیات غیرمستقیم و چندمرحله‌ای است که در هر مرحله از زنجیره تولید-توزیع-مصرف بر اساس ارزشی مبادله ای کالا اخذ می‌شود.

این نوع مالیات در هر بخش از این زنجیره به بهای کالا یا خدمات افزوده‌شده و توسط خریدار پرداخت و به فروشنده که دریافت‌کننده آن محسوب می‌شود پرداخت می‌شود. دریافت‌کننده نیز مکلف است آن را به سازمان امور مالیاتی یا همان دولت پرداخت نماید.

برای اینکه درک کامل و درستی از مالیات بر ارزش افزوده داشته باشید بهتر است با مفهوم ارزش افزوده آشنا شوید.

ارزش افزوده به زبان ساده یعنی ارزشی که در هر مرحله به کالا یا خدمات افزوده می‌شود. همان‌طور که مشخص است و پیش‌تر نیز گفته شد، ارزش افزوده مربوط به کالا یا خدماتی است که زنجیره‌ای چندمرحله‌ای از تولید تا مصرف دارند.

طبعاً در هر مرحله از این زنجیره، به دلیل کاری که روی کالا انجام می‌شود، ارزشی به آن افزوده می‌شود. بهتر است با هم مثالی از ارزش افزوده را مرور کنیم.

مثال برای ارزش افزوده

در اولین مثال برای ارزش افزوده سراغ یک کالا می‌رویم و ارزش افزوده تولید تا مصرف «نان» را که یک کالای مصرفی همگانی است بررسی می‌کنیم (البته نان جزو کالاهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده است).

در ابتدای زنجیره تولید تا مصرف نان، زمین کشاورزی قرار دارد. کشاورز با کار روی زمین کشاورزی و تولید و برداشت گندم، تولید «ارزش» کرده است که در اینجا گندم ارزش اولیه این زنجیره محسوب می‌شود. سپس، کارخانه تولید آرد، گندم را از کشاورز خریده و با «انجام کار» بر روی گندم به کالا که حالا آرد است، «ارزش» می‌افزاید. سپس آرد به نانوا فروخته‌شده و نانوا با کار بر روی آرد و افزودن ارزش به آن، کالای نهایی که نان باشد را به فروش می‌رساند.

در دومین مثال برای ارزش افزوده سراغ یک خدمت و سرویس می‌رویم و زنجیره ارزش افزوده را در «فروش تلفن همراه» بررسی می‌کنیم. در این مثال در ابتدای زنجیره واردکننده تلفن همراه است که کالا را از یک کشور خارجی وارد ایران کرده و به ازای خدماتی که برای واردکردن آن انجام داده است به ارزش این کالا افزوده است.

در ادامه فروشنده عمده تلفن همراه است که کالا را از واردکننده خریده و به ازای توزیع آن در میان خرده‌فروشان موبایل، تولید ارزش کرده و به ارزش کالای نهایی می‌افزاید. در پایان زنجیره نیز خرده‌فروش تلفن همراه قرار دارد که با خرید کالا از عمده‌فروش و فروش آن به مصرف‌کننده نهایی، به ازای خدماتی که انجام می‌دهد، ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

در ادامه سه فایل آموزشی را میتوانید دانلود کنید

 

 

 

 

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 14 میانگین : 4.6]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

22 نظرات
newest
oldest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
fatima

پسورد میخواد چکار باید بکنم ؟

fatima

۱- میخوام نرم افزارو دانلود کنم ولیکن نمیشه باز نمیشه رو سیستمم ؟
۲_ ونحوه پرکردن اظهار نامه مالیاتی رو بلد نیستم ؟
کمک

رضایی راد

باسلام فایلتونو دانلود کردم ولی نمی تونم بازش کنم لطفا راهنمایی فرمایید.

Parsa

ممنون

کامران

واقعاً دستتون درد نکنه هر روز به تجربیاتم در مورد کارم در شرکتی که کار می کنم افزوده میشه

saeedluckyy

بسیار ممنون پاداشتان را خدا بدهدا که ناقابلیم فقط دعا از دستمان بر میاید

حمید خلیلی

باسلام . برنامه ارزش افزوده را دانلود کردم ونتونستم وارد برنامه بشم رمز عبور میخاد لطفا پسپورت را هم اعلام نمائید . باتشکر

mostafa

خداییش خسته نباشید.درود بر شما

هستی

باسلام پسورد خواسته شده چه چیزی است؟از کجا باید پسورد را بدست بیاوریم؟

azin

متذکر شم ک من حسابداری رو دوست دارم ولی با توجه ب برخورد مدیر و افراد شرکتهایی ک برای رزومه پیش آنها میروم انگار ک باید خیلی مواظب باشی و جوری برخورد میکنن ک حتما یک مشکلی پیش میآید کمی میترسم و سست میشوم … و حتی برخی شرکتها توقع سفته و چک دارند ک از هر کسی بر نمی آید …لطفا بگویید چ طور جلو بروم .
از جناب آقای آباقی استادم در مجتمع نیز کمال تشکر را دارم چرا ک مطالب جدید بسیاری یاد گرفتم

azin

سلام . خسته نباشید . میشه راهنماییم کنید ک دقیقا چ طور و از کجا شروع کنم ک بتونم هر چ سریعتر حسابدار خوبی باشم. بنده فوق دیپلم حسابداری هستم البته دیپلمم هم حسابداری-فنی حرفه ای هست .و از اونجا ک دانشگاهها خیلی اطلاعات ب اطلاعاتمون اضافه میکنه …مجبور شدم کلاسهای حسابداری و متد کارگاهی مجتمع فنی تهران رو برم ولی اظهارنامه رو درست بلد نیستم و اکثر جاها توقع دارن ک بلد باشی…. قبلا حسابداری در حد کم کار کردم و شاغل بودمو مشکل دیگم اینه ک یک سالی هست ب کرج نقل مکان کردیم …نمیدونم چرا نمیشه و… ادامه پیام ..

رضا عظیمی

با سلام وعرض ادب
درصورتیکه در ارسال اظهار نامه الکترونیکی با خطای ۴۰ با پیام “اطلاعات شما قبلا در یامانه ثبت شده است ” مواجه شدیم راه حل چیست ؟ متشکرم

امیر

سلام
مرسی که به فکر رشته مزلوم حسابداری هستید
امیدوارم که همه دوستان تو این راه دست به دست هم بدهند.
با تجدید احترام

سیامک خیری

واقعا چی بگم عالی بود .نوکرم

مقدم

ممنون
استفاده کردیم از اطلاعات شما و مسائل و مشکلات حل شد

مری سرداری

سلام
وقتی ثبت موقت دراظهارنامه ارزش افزوده انجام شده است و لی لازم
به تغییر بعضی ازاطلاعات ثبت شده میباشد حتما باید اظهارنامه ارسال قطعی و بعد اصلاح صورت گیرد یا خیر .
متشکرم

ناصر

درود فراوان
مشکل ما حل شد متشکرم

آزاده

با سلام
واقعا دست مریزاد خیلی استفاده میکنم از مطالب و دانلودهاتون
درپناه حق باشید

ناصر

وقتی روی لینک دانلود کلیک میکنم،کانکت نمی شه.

ناصر

باسلام
حدود یک ماهی هست که دیگه هیچکدام از فایلها رو نمی تونم دانلود کنم.می شه کمکم کنید.ممنون

درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار