بررسی مزایای به کارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی

نوع فایل : Pdf

حجم فایل :  ۱.۰۱ MB

نویسنده : دکتر غلامرضا کردستانی ، مسعود بختیاری ، محمد رحیم پور

منبع فایل : فصلنامه دانش حسابرسی

رمز فایل : www.accfile.com

چکیده

در حسابداری بخش دولتی ایران بطور سنتی از مبنای نقدی تعدیل شده استفاده شده و بیشتر تاکید بر ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی دولت بوده است. انتظارات مردم از دولتها برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر رو به افزایش است و پاسخگویی به این انتظارات منوط به تحصیل و مصرف کارای منابع محدود و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده دولتهاست. برای ارزیابی کارایی، صرفه اقتصادی و اثربخشی عملیات دولت اطلاعاتی نیاز است که از توان سیستم حسابداری نقدی یا تعهدی تعدیل شده خارج است. بنابراین برای ایفای مسئولیت پاسخگویی عملیاتی دولت باید امکان اندازه گیری درست و دقیق هزینه ها و درآمدهای دولت فراهم شود تا بتوان به محاسبه بهای تمام شده خدمات دولتی و تهیه بودجه عملیاتی پرداخت و از مزایای مدیریت منابع و انجام فعالیتهای بیشتر با منابع کمتر بهره مند شد. برای دسترسی به چنین اطلاعاتی لازم است سیستم حسابداری تعهدی با احتیاط در بخش دولتی پیاده شود تا گامی در راستای ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی دولت و تامین انتظارات مردم برداشته شود. این نیاز اخیراً در برخی از کشورها بررسی و در قالب تجدید نظر در بیانیه های حسابداری پاسخ داده شده است که می تواند رهنمودی برای ایجاد تغییرات لازم در سیستم حسابداری دولتی ایران باشد. از این رو بررسی تحلیلی مزایای بکارگیری این رویکرد ضروری به نظر می رسد.
در این راستا این پژوهش به بررسی مزایای بکارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی پرداخته است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که اطلاعات مورد نیار آن از طریق توزیع پرسشنامه بین دو گروه دانشگاهیان و افراد شاغل در حرفه گردآوری شده است. یافته ها بیانگر این است که بکارگیری مبنای تعهدی در بخش دولتی موجب جلوگیری از تداخل درآمدها و هزینه ها، انعکاس هزینه های واقعی سال مالی در گزار شها، مقایسه درآمدها و هزینه های واقعی با مبالغ پیش بینی شده در بودجه، انعکاس بهتر داراییهای سرمایه ای و بدهیهای بلندمدت، فراهم کردن زمینه اجرای بودجه ریزی عملیاتی جهت بهبود پاسخگویی و عملکرد مدیران و افشای بهتر در گزارشگری مالی دولتی می شود.

لینک دانلودبررسی مزایای به کارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی

یکی ازمنابع لاتین استفاده شده در این مقاله :

File Size: ۳۶۱ KB

Author: Tyrone M. Carlin

Download:  Accrual Accounting & Financial Reporting in the Public Sector Reframing the Debate

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 0 میانگین : 0]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار