۱۰ مقاله مالیاتی از شادروان محمد علی بیگ پور

نوع فایل : Pdf

حجم فایل :  ۸۶۹ KB

نویسنده : محمد علی بیگ پور

منبع فایل : مجله تحلیلی ، اطلاع رسانی و پژوهشی حسابرس

رمز فایل : www.accfile.com

سوک نوشت محمد علی بیگ پور: استاد ماندگار حسابداری مالیاتی

از مسافرت که برگشتم خبر اسفناک درگذشت شادروان محمد علی بیگ پور را شنیدم. متاسف شدم که چنان که باید از او تجلیل نشد. بیگ پور از عناصر برجسته ی مالیاتی کشور و از معدود کسانی بود که علاوه بر تسلط بر امور مالیاتی مسائل حسابداری و اثرات آن را بر مالیات به خوبی می شناخت.

محمد علی بیگ پور در ۱۳۲۱ متولد شد. فوق لیسانس حسابداری را از دانشکده ی حسابداری و علوم مالی نفت در سال ۱۳۵۲ دریافت کرد. به جرات می توان گفت که برجسته ترین ویژگی بیگ پور سلامت نفس و دوری از فساد بود و همین نکته بسیاری را به او علاقه مند کرده بود. چرا که در دنیای وانفسای فساد و ناپاکی حضور عناصر پاکی همچون محمد علی بیگ پور کیمیا است. وی بیش از بیست سال در شاخص ترین رکن مالیاتی کشور بسیار موثر بود. و در این مقام همچون ستاره ای می درخشید. او هیچگاه احساس خستگی نکرد و در همه ی فراز و فرودهای مالیاتی کشور حضور پر رنگ داشت.

از سال ۱۳۸۷ پس از ۳۲ سال خدمت ارزنده بازنشسته شد همچون گذشته در مقام مشاور ارشد سازمان مالیاتی در فرآیند تدوین اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ، قانون مالیات بر ارزش افزوده ، تدوین دستورالعمل حسابرسی مالیاتی و حسابرسی مالیات بر ارزش افزوده فعال بود. در کارگروه هماهنگی مالیاتی با حسابداران رسمی تعامل خاص داشت.

بیگ پور در راستای مسئولیت های اجتماعی خود به مدت بیش از بیست سال مدرس درس حسابداری مالیاتی و قانون مالیاتها در دانشگاههای مختلف کشور بود که محصول تجربیات وی بیش از ده ها مقاله ای ارزنده و کتاب (( حسابداری مالیاتی )) بود ، کتاب وی به عنوان یکی از منابع معتبر حسابداری مالیاتی در عرصه ی دانشگاه ها و حرفه ی کشور به شمار می رود.

او هرگاه احساس می کرد که یکی از مسائل حسابداری در گردونه ی مالیاتی دچار مشکل شده است دست به قلم می شد و همین ویژگی او را از بسیاری دیگر متمایز نموده بود. در این هنگام که برای نخستین بار موضوع ” بیع متقابل ، قراردادهای ساخت و بهره برداری و انتقال مسائل مالیاتی مرتبط با آن ” مطرح شده بود کوشش نمود این موضوع را بازشکافی نماید یا آن هنگام که پدیده ی لیزینگ و اجاره ی اعتباری در استاندارد های حسابداری از دیدگاه مالیاتی دچار مشکل شد او علاوه بر نگارش مقاله ی ” تفسیر مالیاتی لیزینگ یا اجاره ی اعتباری و اربتاط آن با مقررات مالیاتی ” در یک سخنرانی این موضوع را برای حسابداران توضیح داد.

در کارگروه مالیات بر ارزش افزوده ی جامعه ی حسابداران رسمی ایران نقش فعال داشت و کوشش داشت با تبسمی که همیشه بر لب داشت راهگشای موضوعات و ابهامات به طریق منطقی باشد. به رغم آن که  از سنوات گذشته روابط افراد ارشد مالیاتی و حسابداران چندان تعریف شده نبود با بسیاری از حسابرسان ارشد کشور مراوده داشت و از طرح ایرادات خود به جامعه ی حسابداران ابایی نداشت. کما این که در جلسات مربوطه رسماً به همکاران مالیاتی خود نیز خرده می گرفت. در این اواخر که قرار بود ” طرح نظام جامع مالیاتی ” طراحی ، تدوین و مکانیزه گردد فرصتی شد تا از وی بخواهیم چنانچه معذوریت حرفه ای در کار نباشد او هم به ” تیم مشاورانی ” که قرار بود ” نظارت طرح” را بر عهده گیرند ملحق شود که به رغم خستگی با اشتیاق دعوت ما را پذیرفت و علاقه مند بود تا در این طرح ملی نقش موثری داشته باشد.

بیگ پور از معدود عناصر ارشد مالیاتی بود که حاضر بود برای نظرات خود مجادله ی حرفه ای نماید و به همین علت می نوشت و می دانست کسی که می نویسد خود را در معرض نقد قرار می دهد. ولی باکی نداشت که در صورت لزوم نظرات خود را اصلاح نماید.

آثار قلمی او یکی از ارزشمندترین یادگارهای مالیاتی است که علاوه بر کتاب حسابداری مالیاتی ده ها مقاله ی ارزنده در نشریات حرفه ای حسابدار ، حسابرس و حسابدار رسمی و گاهنامه ی مالیات بود.

دکتر غلامحسین دوانی ، مجله حسابدار » دی ۱۳۸۸ – شماره ۲۱۴

لیزینگ یا اجاره اعتباری و ارتباط آن با مقررات مالیاتی و استانداردهای حسابداری

قراردادهای بیع متقابل وقراردادهای ساخت و بهره برداری و انتقال و مسائل مالیاتی مرتبط با آنها

اجرای موفق ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم

خود اظهاری مالیات و آثار و تبعات آن در جامعه و اقتصاد یک کشور

درآمدهای مالیاتی و میزان مالیات تعیین شده در قانون بودجه هر سال

مالیات بر ارزش افزوده از مرحله طراحی تا اجرا

تاثیر منفی تغییرات مقرر و زودهنگام قوانین ، مصوبه ها وبخشنامه های مالیاتی بر تصمیم گیری سرمایه گذاران

سود مالیاتی و هزینه های قابل قبول

تفسیر مالیاتی

اختلاف نظر در مورد درآمد مشمول مالیات و مشکلات پدید آمده

لینک دانلود : ۱۰ مقاله مالیاتی از آقای محمد علی بیگ پور

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 7 میانگین : 4]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار