تجزیه‌وتحلیل بحران مالی از دیدگاه حسابداری

نوع فایل : Pdf

حجم فایل :   ۱.۱۱ MB

نویسنده : دکترحمید حقیقت و سید مصطفی علوی

منبع فایل : مجله تحلیلی ، اطلاع رسانی و پژوهشی حسابرس

رمز فایل : www.accfile.com

مقدمه
در آوریل ۲۰۰۷ و همزمان با ورشکستگی موسسه مالی نیو سنچری (New Century) در امریکا، بحران مالی۱ بدهیها به اوج خود رسید. در یک دوره زمانی برخلاف انتظار بحران مالی نه‌تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه تشدید شد. با شروع سال ۲۰۰۸ بحران وامهای رهنی شدت بیشتری پیدا کرد و بسیاری از موسسه‌های مالی قدیمی با مشکلات زیادی مواجه شدند. مؤسسه بی‌یر اشترن (Bear Stearn) با بحران نقدینگی روبه‌رو شد و ناگزیر اقدام به فروش وثیقه‌ها کرد. همزمان مؤسسه فردی می (Freddie Mae) که با کمک دولت امریکا و به‌منظور خانه‌دار شدن مردم تشکیل شده بود، به‌علت اعطای بیش از اندازه وام و بازپرداخت نکردن آن توسط مردم با بحران سخت مالی مواجه شد (مشایخ و همکاران، ۱۳۸۷). به‌همین منظور، دولت امریکا مجبور به دخالت در اقتصاد و کمک به آنها شد تا آنها را از بحران مالی نجات دهد. پس از آن هم موسسه مریل لینچ (Merrill Lynch) که سومین بانک سرمایه‌گذاری امریکا بود با بحران مواجه شد، ولی دولت به آن کمک کرد و آن را ملی اعلام نمود. علاوه بر این، چهارمین مؤسسه سرمایه‌گذاری جهان نیز به علت زیانهای عظیمی که متحمل شده بود، اعلام ورشکستگی کرد. همچنین، شرکت ای آی جی (AIG) که بزرگترین شرکت بیمه جهان بود، اعلام ورشکستگی کرد و با پرداخت ۸۵ میلیون دلار توسط دولت امریکا، ملی اعلام شد. تمام مطالب بالا، تاییدی بر گفته رییس پیشین بانک مرکزی امریکاست که بیان داشته بود امریکا با یک بحران مالی بی‌سابقه مواجه شده است و به احتمال زیاد در آینده با رکود اقتصادی روبه‌رو می‌شود.
با کمی تامل در مطالب عنوان‌شده می‌توان دریافت که عوامل زیادی در ایجاد این بحران دخالت داشته‌اند. اول اینکه طی مدت زمان به‌نسبت کوتاهی بانک مرکزی امریکا ۱۳ بار نرخ بهره را کاهش داد و در نتیجه منجر به ایجاد حبابی در بازار مسکن شد. سپس بانک مرکزی امریکا شروع به افزایش نرخ بهره کرد و ۱۷ بار پیاپی نرخ بهره را افزایش داد که در نهایت به ترکیدن حباب بازار مسکن و ایجاد بحران جدیدی به نام بحران وامهای رهنی منجر شد.
دلیل درخور ذکر دیگر این است که موسسه‌های مالی تمایل زیادی به ابزار ایجاد بدهیهای کلان و اعطای وامهای بزرگ داشتند. این در حالی بود که در همین زمان و پیش از وقوع بحران مالی، دولت هیچ مقررات خاصی در این رابطه تدوین نکرده بود (Yin, 2007). هدف مقاله حاضر عبارت است از تجزیه‌وتحلیل این بحران و روشن شدن برخی مسائل برای پیشرفت حسابداری.

لینک دانلود : تجزیه‌ و تحلیل بحران مالی از دیدگاه حسابداری

یکی از منابع لاتین استفاده شده در این مقاله :

File Size: ۷۶.۵ KB

Author: Fan Wu

Download:  Analysis of the Current Financial Crisis from an Accounting Point of View

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 0 میانگین : 0]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 نظرات
newest
oldest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
ش

سلام

رمضانعلی جبله

سلام
موضوع مقاله جذاب و مفید است من دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد رشته حسابداری هستم در نظر دارم برای پایان نامه کارشناسی ارشد خودم روی موضوع بحران مالی از نظر حسابداری کار کنم احتیاج به همکاری شما در زمینه معرفی منابع لاتین و فارسی (مقالات و پایان نامه های مشابه)در این زمینه دارم پیشاپیش از همکاریتان متشکرم

ali

سلام خوب هستید
خیلی وقت چیز جدیدی ارسال نکردید لطفا در مورد صورتهای مالی و کاربرگ ۶۰۲۰ در صورت امکان برایم ارسال فرمائید

مدیریت سایت

ضمن عرض سلام

کماکان روزانه تعداد زیادی فایل در سایت بارگزاری میشود ، برای دریافت فایل های باید مجددا در خبرنامه سایت عضو شوید … حتی اگر قبلا هم عضو بوده اید

درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار