کنکاشی در رویکرد پراگماتیسم جهت تدوین تئوری حسابداری

نوع فایل : Pdf

حجم فایل : ۱.۰۸ MB

نویسنده : احمد گودرزی، محمد محمودی

منبع فایل : مجله تحلیلی ، اطلاع رسانی و پژوهشی حسابرس

رمز فایل : www.accfile.com

مقدمه
پراگماتیسمدر پایان قرن ۱۹ برای مقابله با پوزیتیویسم و دکارت‌گرایی به‌وجود آمد و در ربع اول قرن بیستم در امریکا نفوذ شدیدی یافت. رویکردهای مبتنی بر پراگماتیسم در علوم اجتماعی، نهادگرایی در اقتصاد و مکتب شیکاگو در جامعه‌شناسی است.
اصطلاح پراگماتیسم از واژه «پراگما» برای اولین بار توسط پیرس (Pierce) در سال ۱۸۷۸ به معنای کنش یا عمل به‌کار گرفته شده است. به نظر وی، اندیشه‌های آدمی قواعد عمل او هستند. او معتقد است برای کسب وضوح کامل در اندیشه‌های خود درباره یک موضوع، فقط باید تعیین کنیم که آن موضوع چه نتیجه‌های عملی متصوری ممکن است داشته باشد و منظور از این نتیجه‌های عملی، آن است که چه تاثیرهایی می‌توانیم از آن انتظار داشته باشیم و چه واکنشهایی باید در مقابل نشان دهیم. به هر حال، دیدگاه پیرس تا زمان ویلیام جیمز (William James) چندان مورد پذیرش قرار نگرفت. ۲۰ سال بعد از پیرس، یعنی در سال ۱۸۹۸، ویلیام جیمز در دانشگاه کالیفرنیا دوباره از جنبش پراگماتیکی به‌عنوان یک اندیشه شایع نام برد و دانشمندان علوم اجتماعی در حوزه‌های مختلف از پراگماتیسم استقبال کردند. بر همین اساس، بعضی از اندیشمندان حسابداری در مطالعات خود بر چگونگی حسابداری موجود اتکا کرده و اصالت را به‌عمل حسابداری رایج بخشیدند. در دیدگاه متفکرانی چون گیلمن (Gilman)، هاتفیلد (Hatfield)، ایجیری (Ijiri)، لیتلتون (Littelton) و پتن (Paton)، عمل حسابداران می‌تواند سرچشمه اصول و قواعد مدون باشد و روش مطالعه و تحقیق، استقرا از روشهای جاری حسابداری است (مازاریزدی،۱۳۷۱).

لینک دانلود : کنکاشی در رویکرد پراگماتیسم جهت تدوین تئوری حسابداری

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 3 میانگین : 3.3]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار