پکیج کامل اطلاعات حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸+معافیت مالیاتی به همراه مثال

Salary Information 1398

همراهان گرامی دانلود سنتر تخصصی حسابداری با سلام و احترام در خدمت شما هستیم با پکیج کامل اطلاعات حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸+معافیت مالیاتی به همراه مثال با ما همراه باشید …

 

بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸

شورایعالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت ،کارفرمایان و کارگران ) در جلسه مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۷ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۸، در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و هم چنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی وکارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

  1. از اول سال ۱۳۹۸ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۵۰۵۶۲۷ ریال (پانصد و پنج هزار و ششصد و بیست و هفت ریال) تعیین می گردد. همچنین از اول سال ۱۳۹۸ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۳ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۸۷۰۴۹ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۷ افزایش می یابد.
  2. تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ ۵۰۵۶۲۷ ریال (پانصد و پنج هزار و ششصد و بیست و هفت ریال) بند (۱) کمتر شود.
  3. به کارگرانی که در سال ۱۳۹۸ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۲۳۳۳۳ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.
  4. تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می گیرد.
  5. تبصره ۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۷، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.
  6. تبصره ۳: بر اساس مصوبه مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۷ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و بهره مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۳۹۸ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.
  7. بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۹۸ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ۱۹۰۰۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.
  8. ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره یک بند (۲) در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.
  9. مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۸ به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می یابند نخواهد شد.
  10. واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.
  11. محمد شریعتمداری- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

 

 

پکیج کامل اطلاعات حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸

 

دانلود بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸

دستور العمل افزایش حقوق و دستمزد کارگران دارای قرارداد موقت و دائم 

دستور العمل افزایش حقوق و دستمزد کارگران دارای طرح طبقه بندی مشاغا 

دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال ۱۳۹۸

 

مالیات حقوق ۹۸ کارگران و کارمندان و نحوه ی محاسبه

مالیات حقوق ۹۸ کارگران و کارمندان در قانون مالیات بر درآمد حقوق عنوان می شود. مالیات بر در آمد حقوق در فصل سوم از قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ و مواد ۸۲ الی ۹۲ این قانون تدوین شده است.

طبق ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم درآمد حقوقی که مشمول این نوع مالیات می شود عبارت است از

” درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر ( اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار – خود بابت اشتتال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.”

از کدام اقلام حقوق مالیات کسر می شود؟

اقلامی از حقوق که مشمول مالیات بر درآمد حقوق می شوند نیز در ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم به ترتیب زیر هستند:

  • در آمد نقدی مزد یا مقرری یا حقوق اصلی و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و غیر مستمر قبل از وضع کسور و پس از وضع کسور معافیت ها مقرر در این قانون.
  • درآمد غیر نقدی مسکن ، اتومبیل و سایر مزایا.

چه درآمدهایی از حقوق کارگران معاف از مالیات هستند؟

طبق ماده ۹۱  قانون مالیات های مستقیم موارد زیر از مالیات حقوق کارگران معاف هستند :

– سنوات پایان خدمت

– خسارت اخراج و بازخرید خدمت

– حق سنوات

– حقوق ایام مرخصی استفاده نشده

– هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل

– مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه و خانه های ارزان قیمت سازمانی محل کارخانه یا خارج از آن

– مبالغ حاصل از بیمه جبران خسارت بدنی ومعالجه و امثال آن.

– عیدی و پاداش پایان سال تا سقف یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه

– منازل سازمانی در اختیار ماموران کشوری

– مبالغ پرداختی از جانب کارفرما برای معالجه کارکنان یا افراد تحت تکلف آنان که به پزشک یا بیمارستان پرداخت می شود و باید اسناد و مدارک آن ارائه شود.

– مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان تا سقف دو دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه مبلغ معادل اقلام

پکیج کامل اطلاعات حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸

سقف و میزان حقوق مشمول معافیت مالیاتی سال ۱۳۹۸

با توجه به تغییرات سالانه حقوق و درآمد کارگران و کارمندان در خود قانون مالیات های مستقیم این مبلغ به صورت ریالی مشخص نشده است. طبق ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق در قانون بودجه سنواتی هر سال با لایحه دولت درمجلس شورای اسلامی تصویب می شود. مالیات حقوق ۹۸ کارگران و کارمندان نیز در بند ۱ تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ کل کشور مصوب ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ مجلس شورای اسلامی مشخص و تصویب شده است.

در این قانون مالیات حقوق ۹۸ کارگران و کارمندان سالیانه مبلغ ۳۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (سی صد و سی میلیون ریال) تعیین شده است.

مفهوم سقف مالیاتی حقوق ۹۸ این است که اگر درآمد حقوق سالیانه یک فرد از مبلغ ۳۳۰ میلیون ریال بیشتر باشد باید برای درآمد حقوق مازاد بر آن طبق الگویی که برای مالیات بر درآمد حقوق اعلام می شود مبلغ مالیات از حقوق کارگر یا کارمند کسر شده و به عنوان مالیات پرداخت شود.

چون حقوق کارگران و کارمندان ماهیانه پرداخت می شود بنابراین معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق نیز از تقسیم مبلغ فوق بر ۱۲ محاسبه و معیار پرداخت مالیات درآمد حقوق کارگران و کارمندان در نظر گرفته می شود.

سقف معافیت ماهیانه مالیات حقوق کارگران ۹۸ نیز مبلغ ۲۷۵۰۰۰۰۰ ریال معادل دو میلیون و هفت صد و پنجاه هزار ریال تعیین شده است.

 

پکیج کامل اطلاعات حقوق و دستمزد سال ۱۳۹۸

مالیات پلکانی

نکته دیگر این بند از تبصره ۶ آن است که حقوق بیشتر از ماهانه ۲ میلیون و  ۷۵۰ هزارتومان به‌صورت پلکانی مشمول مالیات می‌شود. بر مبنای تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه که دیروز بدون تغییر در صحن علنی به تصویب رسید، ۵ پله برای مالیات حقوق و دستمزد درنظر گرفته شده که شامل مالیات ۱۰ تا ۳۵ درصد است. پله اول یعنی حقوق و دستمزد تا یک و نیم برابر سقف معافیت مالیاتی (ماهانه تا ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان) که ۱۰ درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد. در پله دوم، حقوق دستمزد یک و نیم برابر سقف معافیت مالیاتی تا دو ونیم برابر یعنی ماهانه از ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان مشمول مالیات ۱۵ درصدی می‌شود.

در پله سوم، مالیات حقوق دو و نیم برابر سقف معافیت مالیاتی تا ۴ برابر یعنی ماهانه از ۶ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان تا ۱۱ میلیون تومان ، ۲۰ درصد تعیین شده است. در پله چهارم نیز به حقوق ۴ برابر سقف معافیت مالیاتی تا ۶ برابر یعنی ماهانه از ۱۱ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مالیات ۲۵ درصد تعلق می‌گیرد. همچنین حقوق مازاد ۶ برابر سقف معافیت مالیاتی یعنی بالای ماهانه ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مشمول مالیات ۳۵ درصد می‌شود. البته دولت در لایحهارسالی خود به مجلس، دو پله برای مالیات بر حقوق در نظر گرفته بود که نمایندگان علاوه‌بر تغییر سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، پله‌های مالیاتی را نیز شفاف‌تر کردند.

 

مثال : اگر حقوق کارگری طی یکماه ۶۵،۵۰۰،۰۰۰ ریال باشد در این حالت

با توجه به اینکه تا سقف ۱٫۵ برابر معافیت مالیاتی حقوق مشمول ۱۰ درصد است و ۱٫۵ برابر سقف معافیت حقوق + معافیت حقوق جمعا ۶۸،۷۵۰،۰۰۰ ریال میشود بدین لحاظ مازاد حقوق بر ۲۷،۵۰۰،۰۰۰ و تا سقف ۶۸،۷۵۰،۰۰۰ ریال مشمول ۱۰ درصد است که به این ترتیب :

(۶۵,۵۰۰,۰۰۰ – ۲۷,۵۰۰,۰۰۰)* ۱۰% = ۳,۸۰۰,۰۰۰

 

 

برای دانلود اکسل لیست حقوق و دستمزد هوشمند سال ۱۳۹۸ لینجا کلیک کنید 

برای دانلود اکسل محاسبه مالیات حقوق در سال ۱۳۹۸ اینجا کلیک کنید 

برای آموزش نحوه محاسبه مالیات حقوق اینجا کلیک کنید 

 

 

 

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 2 میانگین : 2.5]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 نظرات
newest
oldest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
سابکی

باسلام بالاخره معافیت دو میلیون و سیصد هست یا دو میلیون هفتصدوپنجاه تو جدول یه چی دیگه هست پایین یه چی دیگه

درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار