دستورالعمل حسابداری عقد مرابحه

نوع فایل : Pdf

حجم فایل : ۱٫۱۹ MB

منبع فایل : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

رمز فایل : www.accfile.com

مرابحه یکی از عقودی است که اخیراً در قالب برنامه پنجم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و عبارت است از «فروش کالا به بهای معلوم به مشتری، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای کالا به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت می‌گردد.»

.
مرابحه یکی از ابزارهای تامین مالی اسلامی است که حدود ۸۰٪ در عملیات بانک‌های اسلامی درجهان برای تامین مالی تجارت از طریق این عقد انجام می‌گردد.
کاربرد عقد مرابحه برای تامین مالی تولید، و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، کشاورزی و معدنی می‌باشد. همچنین مرابحه در بخش بازرگانی نیز کاربرد دارد.

.
این عقد ابزار مهمی برای حمایت از تامین نیاز خانوارهای کشور به هر نوع کالا مثل لوازم خانگی و اجناس مصرفی و کالاهای بادوام بوده و کاربرد مهم آن در کارت‌های اعتباری خواهد بود که می‌تواند موجب رواج جدی کارت‌های اعتباری شود.
همچنین این عقد برای حمایت از بازار سرمایه و تامین مالی برای خرید سهام بنگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت این عقد در تامین مسکن و همچنین خرید مصالح ساختمانی امکان حمایت‌ مالی بانک‌ها را فراهم می‌نماید.

.

اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی بخشنامه شماره ۲۹۸۲۳۸/۹۰ مورخ ۱۰/۱۲/۹۰ را به شرح زیر به کلیه مدیران بانکهای دولتی به استنثاء بانک قرض الحسنه مهر ایران، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام نموده است:

همانگونه که مستحضرند: «دستورالعمل اجرایی عقد مرابحه» در یک هزار و یک صد و بیست و هشتمین جلسه مورخ ۲۵/۵/۹۰ شورای محترم پول و اعتبار به تصویب رسید و طی بخشنامه شماره ۱۴۱۶۹۶/۹۰ مورخ ۲۰/۶/۹۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردید. به منظور ایجاد وحدت رویه در خصوص انجام عملیات حسابداری عقد مرابحه بدین وسیله «دستورالعمل حسابداری عقد مرابحه» که در هفتاد و نهمین جلسه مورخ ۱۹/۱۱/۹۰ کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفته و به پیوست ایفاد می گردد. مزید استحضار خاطر نشان می گردد، سرفصل حساب‌های دفتر کل جدید مورد نیاز برای انجام عملیات حسابداری تسهیلات اعطایی در قالب عقد مرابحه و همچنین تغییرات لازم در سرفصل حساب‌های دفتر کل موجود، پیش تر طی بخشنامه شماره ۲۹۱۲۸۲/۹۰ مورخ ۳/۱۲/۹۰ اداره نظارت بر موقعیت مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آن بانک/موسسه اعتباری ابلاغ گردیده است. خواهشمند است دستور فرمائید، مراتب به قید تسریع به کلیه واحدهای ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت گردد.

لینک دانلود :  دستورالعمل حسابداری عقد مرابحه

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 5 میانگین : 4.2]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار