حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ ؛ هزینه معیشت با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود؟

جلسات کمیته مزد شواری عالی کار برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ فعلا نتیجه نرسیده چرا که این نشست ها علاوه بر اختلاف نظر نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت بر سر رقم سبد معیشت کارگران و تورم تخمینی سال آینده، با یک چالش جدید دلاری نیز مواجه است.

به گزارش دانلود سنتر تخصصی حسابداری ، با وجود آن که قالیباف رئیس مجلس تعیین سقف یا کف برای نرخ دلار توسط مجلس در بودجه سال آینده را رد کرده است اما سخنان روز گذشته رئیس جمهور نشان داد که موضوع تصویب دلار ۱۷۵۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق مجلس جدی تر از آن است که بتوان آن را نادیده گرفت. البته هم روحانی و هم علی ربیعی سخنگوی دولت از در مخالفت با این مصوبه کمیسیون تلفیق درآمدند و دلار ۱۷۵۰۰ تومانی را مخرب اقتصاد خانوارها دانستند.

پیامدهای تورمی دلار ۱۷۵۰۰ تومانی بر هزینه معیشت کارگران در حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

پر واضح است که خانوارهای کارگری بیشترین تاثیر منفی را از تلاطم های اقتصادی و تورم می بینند و دلار ۱۷۵۰۰ تومانی در صورتی که تبعات تورمی داشته باشد می تواند برای آنها تبدیل به کابوس شود.

نمایندگان کارگران در شواری عالی کار در سه جلسه ای در کمیته مزد این شورا برای حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ برگزار شده هنوز با نمایندگان کارفرمایان و دولتی ها بر سر اعداد و ارقام نرخ تورم و هزینه معیشت سال آینده به توافق نرسیده اند اما به گفته علی خدایی – یکی از نمایندگان کارگری – محاسبات آنها درباره هزینه معیشت کارگران کاملا مستند به مدارک و محاسبات علمی است و آنها می توانند این محاسبات را برای قضاوت افکار عمومی و کارشناسان منتشر کنند.

حقوق سال 1400

حقوق سال ۱۴۰۰

خط فقر غذایی ؛ خط قرمز مزد کارگران حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

برخی گمانه زنی ها رقم هزینه معیشت کارگران را بر اساس محاسبات نمایندگان این اقشار حدود ۹ میلیون تومان برآورد می کند اما نمایندگان کارگران در شواری عالی کار فعلا ترجیح داده اند رقمی را به صورت رسمی منتشر نکنند.

به نظر می رسد نمایندگان کارگران در شواری عالی کار که سال گذشته نیز مصوبه حقوق کارگران در این شورا را ناعادلانه دانسته و از امضای آن خودداری کردند امسال مصمم شده اند که از حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ یعنی امنیت غذایی یا به عبارتی قرار گرفتن بالای خط فقر غذایی – رقمی که با آن یک فرد می تواند سیر شود –  کوتاه نیایند.

اگر خط فقر غذایی را بر اساس اظهارات مسئولان کمیته امداد امام‌خمینی به ازای هر نفر ۶۷۰هزار تومان بدانیم در حال حاضر با حداقل مزد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی امسال کارگران همه خانوارهای کارگری حداقلی بگیر زیرخط فقر غذایی قرار دارند.

دستمزد کارگران با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی هماهنگ می شود؟

چالش جدید نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در ارتباط با حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ این است که مجلس و دولت اکنون در حال چانه زنی بر سر نرخ دلار هستند و ممکن است سال آینده دلار  دولتی ۴۲۰۰ تومانی که کالاهای اساسی با این نرخ دلار وارد کشور می شود، جای خود را به دلار ۱۷۵۰۰ تومانی بدهد.

طرف کارگری با هراس از سیاست‌های تورم‌زای دولت و مجلس در سال آینده، معتقد است تورم انتظاری سال۱۴۰۰ عدد بالایی خواهد بود و با توجه به تلاش مجلس برای تثبیت قیمت دلار در بودجه سال آینده روی رقم ۱۷هزار و ۵۰۰تومان، احتمالا در سال آینده جهش قیمت‌ها باز هم تجربه خواهد شد.

اگر این تغییر و تحول در نرخ دلار دولتی نهایی شود و دلار ۱۷۵۰۰ تومانی به واقعیت اقتصاد ایران تبدیل شود، طرف کارگری را با بیم جدیدی درباره تورم سال ۱۴۰۰ مواجه خواهد کرد و آنها باید برای هماهنگ شدن حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ با این نرخ دلار چالش و حتی جنگ شدیدی با نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت در شورای عالی کار خواهند داشت.

برای استفاده از این برنامه ابتدا رای خود را ثبت کنید
[تعداد : 0 میانگین : 0]

پسورد فایل فشرده : www.accfile.com

برای کپی کلیک کنید پسورد کپی شد، می‌توانید برای خارج کردن از فایل فشرده استفاده کنید
پاسخ به پیام من را اطلاع بدهید
اطلاع بده :
guest

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
درخواست نرم افزار

در صورتی نرم افزار، یا کرک نرم افزارتان را نمی توانید پیدا کنید، درخواست خود را برای ما ارسال کنید تا در سریعترین زمان برای شما ارسال شود.

درخواست نرم افزار